GuidoDubbeld
Guido Dubbeld
Lid raad van bestuur Eneco
Rotterdam,
22
juni
2015
|
16:30
Europe/Amsterdam

Blog: Wat heeft Eneco gemeen met start-ups

Toen ik achttien jaar geleden als jong broekie de arbeidsmarkt betrad en keek naar het werk van een CFO zag ik vooral iemand die zich bezighield met de financiën. Nu ik zelf CFO ben, realiseer ik me hoeveel er sindsdien is veranderd. Natuurlijk, cijfers maken nog steeds een groot onderdeel uit van mijn werk, maar vooral ben ik bezig met wat er gebeurt in de maatschappij: welke trends zijn er? Wat zijn business cases die we samen met onze klanten groot kunnen maken? Hoe kunnen we bedrijven en consumenten zelf nog meer aan de energieknoppen zetten?

De toekomst is nu

De toekomst waarin klanten zelf de regie voeren over hoe ze hun energie opwekken en verbruiken, komt namelijk rap dichterbij. De concurrentie gaat hard en komt van alle kanten, niet alleen van de traditionele energieleveranciers, maar juist ook op gebied van onze producten, zoals Toon. En wie even indut, mist de boot. Vergeet niet, twee jaar geleden zat elektrisch rijden nog in het verdomhoekje. Nu willen steeds meer mensen een elektrische auto en het liefst nog met een Eneco SlimLaden app. En gelijk hebben ze. Zelf kijk ik ook dagelijks op die app om te kijken wanneer de stroomprijs het gunstigst is om mijn auto te laden.

Samenwerken met start-ups

Al deze ontwikkelingen nopen ons wel onze blik - meer dan ooit - naar buiten te richten. In de honderd jaar dat we bestaan, zijn we experts geworden in alles wat met gas, elektriciteit en netten te maken heeft. We zijn succesvol geworden in het efficiënt regelen van energiezaken. En daar mogen we apetrots op zijn. Maar nu is het zaak vroegtijdig te acteren op andere kansen in de markt die van voordeel kunnen zijn voor onze klanten. De mindset van start-ups bijvoorbeeld. Start-ups kunnen ons helpen kansen nog sneller te zien en te grijpen.

Neem Nerdalize. Drie jonge mannen met het geweldige idee om van computerservers huisradiatoren te maken. Door servers niet centraal in grote datacentra te plaatsen, maar decentraal in woningen kunnen die met de vrijkomende warmte gratis worden verwarmd. Nerdalize mikte met hun idee in eerste instantie op de Noorse markt. Daar is het immers bijna het hele jaar koud en mensen zijn al gewend hun huis met stroom te verwarmen. Dankzij ons snelle acteren op een mooi idee, staan er nu vijf prototypes te draaien in Nederland en onderzoeken we dit jaar of het vatbaar genoeg is om als product in de markt te zetten.

Goede ideeën samenbrengen

Ik geloof in het samenwerken met start-ups. Hun snelheid, durf en marktgericht denken is - zoals het voorbeeld van Nerdalize laat zien - besmettelijk. Ook geloof ik in onze toekomstige rol als verbindende dienstverlener die consumenten, partners en bedrijven met goede ideeën samenbrengt en er kennis van de energiewereld aan toevoegt. Wij zijn de partij die de ontmoetingsplek creëert waar ideeën voor een duurzame toekomst voor ons allen snel groeien. De samenwerking met Nerdalize is slechts het begin van deze mooie nieuwe toekomst. Sterker nog, binnenkort maken we nieuwe ventures bekend.Nu is het ook voor mij als CFO zaak om flexibel en met durf te werken aan die toekomst. Act like a start-up dus en het liefst zo snel mogelijk.

Op vrijdag 12 juni was Guido Dubbeld, lid van de raad van bestuur van Eneco Groep, te gast bij EnergyBoost van NRC Live om te praten over de snel veranderende energiemarkt. Hij vertelde daar waarom het juist in deze tijd van energietransitie goed is om de ideeën en mindset van start-ups en andere innovatieve partners te omarmen.
Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.