Rotterdam,
09
maart
2019
|
07:00
Europe/Amsterdam

Reactie Eneco op berichtgeving Algemeen Dagblad

Vandaag besteedt het Algemeen Dagblad aandacht aan de verkoop van energiecontracten door Eneco. We zijn uiteraard geschrokken van de voorbeelden die de krant ons heeft voorgelegd. We hebben in al deze gevallen direct maatregelen genomen. Ook hebben we het AD op kantoor uitgenodigd om tekst en uitleg te geven over ons beleid en de regels rond de verkoop van energiecontracten. Want vanzelfsprekend gelden er strenge regels voor de verkoop aan huis of via de telefoon. Eneco is niet gebaat bij misstanden en ontevreden klanten, we willen juist tevreden klanten die bewust voor een energiecontract bij Eneco kiezen.

Regels rond de verkoop van energie
Als een verkoopmedewerker namens Eneco aan huis komt of telefonisch contact opneemt dan moet hij of zij zich houden aan strenge, maar tegelijkertijd logische regels. Een verkoopgesprek dat uit onze naam wordt gevoerd moet klantvriendelijk, eerlijk en transparant zijn. Dat geldt uiteraard ook voor eventuele vervolgstappen in het verkoopproces. Dat betekent concreet dat een verkoopmedewerker eerlijk en duidelijk is over de tarieven, voorwaarden en het energieverbruik van een klant. Een contract dat aan de deur of telefonisch is afgesloten mag later nooit een vervelende verrassing opleveren. En de verkoper moet te alle tijden een visitekaartje van ons bedrijf zijn. Dat laten we niet aan het toeval over, maar dat doen we door veel aandacht te besteden aan training en voorlichting van verkoopmedewerkers en door dagelijks controles uit te voeren op het verkoopproces.

Maatregelen
In de situaties die het Algemeen Dagblad omschrijft zijn deze regels duidelijk niet gerespecteerd. Uiteraard nemen we afstand van de voorbeelden in het artikel en zien we, bijvoorbeeld aan onze klachtenrapportage, dat het ook in veruit de meeste gevallen goed gaat. Desondanks zijn deze voorbeelden en de berichtgeving over soortgelijke incidenten bij andere energiebedrijven voor Eneco aanleiding om aanvullende stappen te zetten. Allereerst in ons eigen bedrijf, bijvoorbeeld door voortaan de complete telefoongesprekken die namens Eneco gevoerd worden na te luisteren. Daarnaast nemen we het voortouw om met de andere energiebedrijven en de toezichthouder, de Autoriteit Consument en Markt, in gesprek te gaan over maatregelen die ongewenste praktijken in de energieverkoop kunnen helpen voorkomen.