Contactpersoon voor journalisten
photo:Arie  Spruit
Arie Spruit
Woordvoerder
+31 621879407
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws
ROTTERDAM,
27
november
2015

Eneco lanceert nieuwe start-up voor slim elektrisch laden

Jedlix brengt SlimLaden-app in januari op de markt

Samenvatting

Eneco zet een volgende stap in haar duurzame strategie en brengt haar dienstverlening en producten op het gebied van slim opladen van elektrische auto’s onder in Jedlix, een nieuwe start-up. Het duurzame energiebedrijf geeft daarmee opvolging aan een succesvol verlopen proef met tientallen Tesla-rijders. 

Hans Valk, directeur Eneco Innovation & Ventures: ‘In Nederland rijden nu zo’n 60.000 elektrische voertuigen rond, in heel Europa zullen dat er in 2020 drie miljoen zijn. Om daadwerkelijk CO2-uitstoot te verminderen moet dit nieuwe wagenpark wel op groene stroom rijden. Met onze software koppelen we elektrisch vervoer direct aan duurzaam opgewekte energie en laten de gebruiker daarvan profiteren. We zijn de eerste partij die deze dienst, via Jedlix, aan consumenten aan gaat bieden. Dat past in onze ambitie om vaart te maken met de energietransitie.’

Lagere oplaadkosten
Jorg van Heesbeen van Jedlix: ‘Met de SlimLaden-app maken we elektrisch rijden in de eerste plaats aantrekkelijker voor consumenten. Simpelweg omdat we zorgen voor lagere oplaadkosten door gebruikers in staat te stellen te profiteren van de uurprijzen van groene stroom. Uit onze proef blijkt dat een gebruiker tot 15 procent op zijn stroomkosten kan besparen als hij de auto in een specifieke periode oplaadt. Bijvoorbeeld ’s nachts, als er veel windenergie aan het elektriciteitsnet wordt geleverd.’

Publieke app begin 2016
Het nieuwe bedrijf richt zich op de Europese markt, maar lanceert de dienst eerst in Nederland. Vanaf januari komt een publieke app beschikbaar die gebruikt kan worden bij 1700 particuliere oplaadpunten van Eneco. Van Heesbeen: ‘Daarnaast vinden er vergevorderde gesprekken plaats met andere aanbieders van oplaadpalen en verschillende automerken. We verwachten dat we de app in de loop van 2016 voor een aantal automerken kunnen aanbieden binnen Europa.’

 
 
Met de SlimLaden-app maken we elektrisch rijden in de eerste plaats aantrekkelijker voor consumenten. 
Jorg van Heesbeen - Jedlix