rotterdam,
20
september
2014
|
00:00
Europe/Amsterdam

Design duo spek wint ontwerp groene trein

Samenvatting

Ze kunnen er zelf ook niet over uit in de werkplaats van NedTrain waar de trein wordt beplakt met hun eigen ontwerp. ‘We hadden drie dagen tijd om mee te doen aan de designwedstrijd. Dat werd hard doortrekken. Voordeel: de druk dwong ons tot een kleine creativiteitsexplosie. Het bubbelde meteen van de ideeën. We bleven bij ons eerste idee; iets doen met de NS kleuren’, zegt Michiel.

Blokjes

‘De kleuren van NS zijn blauw en geel. Als je dat mengt krijg je groen. De trein kleurt letterlijk groen door gebruik te maken van vakjes in een schakering aan blauw- en geeltinten. De kleurvakken staan symbool voor de veelzijdigheid van de maatschappij waarin iedereen op zijn eigen manier een bijdrage levert aan duurzaamheid. Van een afstand vallen de blokjes samen en dan is de trein groen’, legt Steffen uit.

‘Eneco vind je terug in de windvlaag aan de buitenkant en vooral aan de binnenkant. Dankzij grote foto’s van windmolens in de trein hebben reizigers het idee in het landschap te zitten. Binnen krijgen reizigers antwoord op de vraag waarom de trein er zo uitziet door middel van teksten en beelden op de wanden en op de informatieschermen. Reizigers kunnen via de telefoon naar een website voor meer informatie. Ze kunnen meedoen aan een quiz en spelletjes doen. Met die spelletjes leggen we alles spelenderwijs uit over de samenwerking tussen NS en Eneco en de energietransitie. Want daar gaat het uiteindelijk om: de reis naar duurzaamheid.’

Het begint als een schetsje

Aan de wedstrijd deden 72 ontwerpers mee. In de jury zaten onder meer ontwerper Daan Roosegaarde, reisjournalist Jelle Brandt Corstius en kledingontwerper Hans Ubbink. De twee studenten Industrieel Ontwerp zijn trots. ‘Onvoorstelbaar! We ontwerpen normaal gesproken handzame producten, een trein is even andere koek’, zegt Steffen. ‘Het begint als een klein schetsje van een halve meter en dan is ie nu 100 meter lang. Het voelt zo groots.’

NS en Eneco willen met het ontwerp reizigers duidelijk maken dat de helft van de treinen in 2015 op windenergie rijdt. In 2018 rijden alle treinen klimaatneutraal. Eneco is partner geworden van de vervoerders op het spoor, verenigd in VIVENS, voor het leveren van groene stroom. De helft van de stroom komt van Eneco HollandseWind®, de rest komt uit windparken uit omringende landen. Ook als het niet waait, zorgt Eneco voor voldoende groene stroom uit andere energiebronnen.